نشريه

آثار - منابع

عضويت

ارتباط با ما

جستجو

  • اميرالمومنين(عليه السلام): «فضيلت وبرتري عمل به اخلاصي است که در آن است.»
  • اميرالمومنين(عليه السلام): «مومن سه نشانه دارد : راستي ،يقين و آرزوي کوتاه »
  • اميرالمومنين(عليه السلام): «هر کس که سخن خدا را راهنماي خود بگيرد ، به استوارترين راه ها هدايت مي شود نهج البلاغه خطبه 147»
  • اميرالمومنين(عليه السلام): « اگر خلوص داشته باشي به رستگاري مي رسي.»
  • اميرالمومنين(عليه السلام): « هر چيزي نيازمند عقل است و عقل نياز به ادب دارد.»

مخالفت مقام معظم رهبري درباره سند 2030 يونسکو

سند 2030 يونسکو که بي سر و صدا در کشورمان به تصويب رسيده است ايران را ملزم به رعايت17 سرفصل به ويژه در موارد آموزشي مي‌کند.

مقام معظم رهبري روز يکشنبه در هفته گراميداشت مقام معلم با معلمان و فرهنگيان ديدار کردند و در بيانات خود به موضوع پذيرش سند 2030 سازمان ملل و يونسکو از جانب دولت اشاره کردند و با انتقاد شديد از اين موضوع گفتند: اين سند و امثال آن، مواردي نيستند که جمهوري اسلامي ايران تسليم آنها شود، و امضاي اين سند و اجراي بي سر و صداي آن قطعاً مجاز نيست و به دستگاههاي مسئول نيز اعلام شده است.

مقام معظم رهبري تأکيد کردند: به چه مناسبت يک مجموعه به اصطلاح بين المللي که تحت نفوذ قدرتهاي بزرگ نيز قرار دارد، به خود حق مي دهد که براي ملتهايي با تاريخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکليف معين کند.

ايشان با تأکيد بر اينکه اصل اين کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمي‌توانيد مخالفت کنيد، صراحتاً اعلام کنيد که جمهوري اسلامي ايران در زمينه آموزش و پرورش، داراي اسناد بالادستي است و احتياجي به اين سند ندارد.

رهبر انقلاب اسلامي با گلايه از شواريعالي انقلاب فرهنگي گفتند: اين شورا بايد مراقبت مي کرد و نبايد اجازه مي داد که کار تا جايي پيش برود که اکنون ما مجبور به جلوگيري از آن شويم.

حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: اينجا جمهوري اسلامي ايران است و در اين کشور مبنا اسلام و قرآن است. اينجا جايي نيست که سبک زندگي معيوب و ويرانگر و فاسد غربي بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوري اسلامي پذيرش چنين سندي، معنا ندارد.




سند 2030 چيست؟

سند 2030 يونسکو در سال سال 2015 ميلادي با عنوان و پوشش سواد و افزايش کيفيت آموزش(سبک زندگي غربي)، با 17 هدف اصلي و 169 هدف ويژه در سازمان ملل به تصويب رسيد و کشورهاي عضو ملزم به رعايت آن شدند.

اين اسناد با اهدافي خاص به تصويب رسيده و سازمان يونسکو مسئول اجرا و پيگيري اجراي آن در کشورهاي عضو شده است. اگرچه اين سند داراي بخش هايي از جمله برخورداري همگان از سيستم نظام آموزشي است اما در بخش هايي داراي برنامه هايي است که با فرهنگ و رفتار ايرانيان داراي مغايرت بسياري است. موضوعاتي که به راحتي مي تواند پروژه نفوذ را اجرايي کرده و با ايجاد تعارض در جامعه مشکلات بسياري را براي مردم و نظام ايجاد کند.

در موضوع آموزشي اين سند آورده شده است که همگان بايد 9 سال حداقل تحصيل کرده و نابرابري آموزشي برداشته شود. همچنين آموزش ها بايد دو زبانه يا چند زبانه باشد. موضوعاتي که اگرچه در نگاه سطحي مناسب به نظر مي رسند اما داراي تعارضات بسياري با فرهنگ کشور ما هستند. علاوه بر اين موارد در اين سند به موضوعات ديگري مانند اشتغال و توسعه مهارت‌ها،آموزش هاي اجتماعي،شهروندي،آموزش عالي اشاره شده است مواردي که در جزئيات با روح حاکم بر نظام آموزشي کشور ما منافات دارد. گفتني است موضوع مهم در اين سند،مبهم بودن نحوه آموزش و روح حاکم بر ان است.

حجت الاسلام علي ذوعلم از کارشناسان آموزشي چندي قبل در مصاحبه اي در اين رابطه، مي‌گويد: کميسيون ملي يونسکو در ايران بيشتر مدافع ادبيات يونسکو است و به‌جاي اينکه از اين نهاد براي انتقال ديدگاه ايران به جهان استفاده کند، ادبيات آنها را پذيرفته است. سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، ادبيات جديدي از جمله حيات طيبه را خلق کرد اما در سند آموزش 2030 به شهروند جهاني تأکيد مي‌شود، شاخص‌هاي شهروند جهاني چيست؟ آيا ما در ايران به‌دنبال تربيت آن هستيم؟

تصويب سند در کشورمان بدون سر و صدا

براساس سند 2030 کشورهاي عضو ملزم به رعايت و اجراي دقيق 17 سر فصل اعلام شده هستند و اين سازمان بر حسن اجراي آن نظارت مي کند. در کشور ما نيز مسئولان اجرايي در اواخر آذرماه گذشته سند 2030 را امضا کرده و خود را ملزم به اجراي اين سند کردند. سندي که تنها در حوزه آموزش کشور مغاير با روح سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است . براين اساس ايران هم با امضاي اين سند متعهد شده که اهداف ميان مدت و بلند مدت آموزشي خود را براساس همين سند تنظيم و اجرا کند.

تصويب اين سند از سوي مسئولان کشور بدون سر و صدا انجام شده و اجراي آن در دستور کار قرار گرفت. موضوعي که بارها در ماههاي گذشته اعتراض جسته و گريخته اي به آن وارد شد. برخي اجراي اين سند را نفوذ فرهنگي دانسته و برخي ديگر اجراي آن را به بار آوردن خسارت به نظام اعلام کردند. برخي نيز مدعي شدند اين سند بدون اطلاع شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده و اعضاي آن در جريان تصويب و اجراي آن نبودند.

سند از نظر مجلس بي اعتبار است

زاهدي رئيس کميسيون آموزش مجلس چندي قبل با انتقاد از تصويب طرح 2030 يونسکو گفت: اين طرح بدون طي مراحل قانوني به تصويب رسيده است و از نظر مجلس طرحي بي اعتبار است. مسئولان آموزش و پرورش ما بدون اينکه به اين موضوع دقت کنند که اجراي اين طرح الزامي نبوده است، اين سند را بدون طي مراحل قانوني تصويب کردند.

وي ادامه داد: مسئولان اين وزارتخانه اين طرح را به صورت الزامي براي اجرا تا پانزده سال آينده در نظام آموزشي به تصويب رساندند.


منبع:خبرگزاري ميزان






2012-2004 @ حقوق مطالب، تصاوير و طرح قالب براي سايت انجمن مطالعات اجتماعي حوزه علميه قم محفوظ است