نشريه

آثار - منابع

عضويت

ارتباط با ما

جستجو

  • اميرالمومنين(عليه السلام): «فضيلت وبرتري عمل به اخلاصي است که در آن است.»
  • اميرالمومنين(عليه السلام): «مومن سه نشانه دارد : راستي ،يقين و آرزوي کوتاه »
  • اميرالمومنين(عليه السلام): «هر کس که سخن خدا را راهنماي خود بگيرد ، به استوارترين راه ها هدايت مي شود نهج البلاغه خطبه 147»
  • اميرالمومنين(عليه السلام): « اگر خلوص داشته باشي به رستگاري مي رسي.»
  • اميرالمومنين(عليه السلام): « هر چيزي نيازمند عقل است و عقل نياز به ادب دارد.»

نشست علمي جايگاه فقه در علم اجتماعي مسلمين 95/12/25 برگزار شد

نشست علمي «جايگاه فقه در علم اجتماعي مسلمين» با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين دکتر حميد پارسانيا در سالن همايش هاي ساختمان انجمن هاي علمي حوزه با حضور مهمانان گرامي برگزار گرديد.


نشست علمي جايگاه فقه در علم اجتماعي مسلمين، از سلسله نشست هاي حلقه دانش اجتماعي مسلمين عصر امروز به همت انجمن مطالعات اجتماعي حوزه علميه و با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين حميد پارسانيا و دبيري حجت الاسلام نامخواه در ساختمان انجمن هاي علمي حوزه علميه قم برگزار شد.

در ابتداي اين نشست حجت الاسلام نامخواه، دبير علمي اين نشست با اشاره به تعريف مدرن از علم اجتماعي اظهار داشت: در پيش فرض علم اجتماعي مدرن تجويزها و بايدها و نبايدها با منشأ غير حسي مانند وحي علم به شمار نمي آيد ولي اگر ما اين پيش فرض ها را کنار بگذاريم در جوامع اسلامي همواره تجويزهايي براي امور اجتماعي رواج داشته است.

وي با بيان اين که ما تلاش مي کنيم رويکردهاي مختلفي که جامعه اسلامي در هزاره اخير داشته است را به تحليل بگذاريم، گفت: يکي از اين دانش ها دانش فقه است که تجويزهايي در رابطه با مسائل مختلف دارد و آنجايي که تجويزش درباره اجتماع باشد مربوط به علم اجتماعي خواهد بود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمين حميد پارسانيا در تبيين نسبت ميان فقه و علم اجتماعي ابراز داشت: علم اجتماعي سه تعريف مدرن، پست مدرن و علم اجتماعي مسلمين دارد و نسبت فقه با هر کدام به صورت جداگانه بايد روشن شود.

وي به دو معناي مدرن و پست مدرن از علم اجتماعي اشاره کرد و ابراز داشت: فقه در اين دو تعريف به خاطر پيش فرض هاي پوزيتيويستي و امپريستي که دارد و به معني تجربه گرايي و اصالت حس و تجربه است علم به شمار نمي آيد زيرا منشأ وحياني و غير حسي دارد.

حجت الاسلام والمسلمين پارسانيا با بيان اين که در علم اجتماعي مسلمين همواره فقه از جايگاه علمي برخوردار بوده است، افزود: فارابي در تقسيم بندي علوم علم را به دو بخش علوم انساني و علوم نظري تقسيم بندي کرد و علم فقه در بخش تجويزي حکمت مدني قرار مي گيرد؛ بنابراين در فلسفه اسلامي همواره فقه را علم حقيقي و قطعي مي دانسته اند.











2012-2004 @ حقوق مطالب، تصاوير و طرح قالب براي سايت انجمن مطالعات اجتماعي حوزه علميه قم محفوظ است